آوینوام شلم
Avinoam Shalem
آوینوام شلم مورخ هنر برجستهای است که با روشی نوین به موضوعات متنوعی در تاریخ هنر اسلامی میپردازد. در این روش او غالباً از دریچۀ سؤالات معاصر جهانی که در آن زندگی میکنیم به موضوع نگاه میکند. آوینوام شلم رشتۀ تاریخ هنر را بهترتیب در دانشگاههای تلآویو و مونیخ[1] و ادینبرو تحصیل کرد و از دانشگاه ادینبرو درجۀ دکترای خود را در رشتۀ هنر اسلامی گرفت. شالم پیش از انتصاب به استادی هنرهای اسلامی در دانشگاه کلمبیا، استاد تاریخ هنر اسلامی در دانشگاه مونیخ بود و در دانشگاههای تل آویو، ادینبرو، هایدلبرگ[2]، بامبرگ[3]، لوتزرن[4] و جواهر لعل نهرو[5] در دهلی نو درس میداد. وی در سال 2006، عضو ارشد مؤسسۀ اندرو ملون [6]در موزۀ هنر متروپولیتن نیویورک، در سال 2009 عضو مهمان پروژهای در مرکز تحقیقات گتی[7]، و بین سالهای 2007 تا 2015 ، عضو انجمن ماکس ـ پلانک در «مؤسسۀ تاریخ هنر» در فلورانس بود.
مسیر تحقیقاتی شالم کمی پیچیدهتر از محققان همنسل اوست. این موضوع را باید در کنار دشواری متنهایش نیز گذاشت که احتمالاً از پیشینۀ زبانی و دغدغههای او تأثیر گرفته است. زمینۀ اصلی علاقۀ او تعاملات هنری در حوزۀ مدیترانه و جابهجایی آثار و زیباشناسی قرون وسطی است. وی آثار گستردهای در زمینۀ سدههای میانۀ اسلام و همچنین هنر یهودی و مسیحی نوشته است. شالم نویسنده و ویراستار ده کتاب بوده است، از جمله اسلام مسیحیشده[8]، اولیفانت[9]، روبهروی دیوار: موانع فلسطین و اسرائیل[10]، حقایق و مصنوعات: هنر در جهان اسلام[11]، پس از صد سال: بررسی دوبارۀ نمایشگاه 1910 »شاهکارهای هنر مسلمانان»[12]، اولیفانت سدههای میانه[13].
ویراستههای اخیر او دو کتاب است برای آشنایی با تاریخچۀ پیچیدۀ مفهومسازی و به تصویر کشیدن حضرت محمد در غرب و سرزمینهای اسلام، از اوایل سدههای میانه تا قرن نوزدهم. عنوان این دو کتاب ساختن تصویر محمد در اروپا[14] و تصویر محمد بین ایدهآل و ایدئولوژی: تحقیق علمی[15] است. یکی از دلایل کار کردن بر این دو کتاب وقایع سال 2005 و کاریکاتورسازی از شخصیتهای مذهبی بود که واکنشهای بسیاری برانگیخت. حتی با مرور عنوانهای کتابها و مقالات شالم پیداست که ارتباط تحقیقات هنر اسلامی با جهان معاصر تا چه میزان برای او مهم است. مثال دیگر آن شمارۀ 32 سالنامۀ مقرنس با موضوع نگاه خیره[16] است که شالم یکی از ویراستاران آن بود.
شالم بیش از صد مقاله در موضوعات متنوع از جمله مشاهدات سبکشناسی، تحقیقات مبتنی بر اسناد و مطالعات فرهنگی، تاریخنگاری و نقد هنری و همچنین مدرنیته در جهان اسلام، بهویژه در خاورنزدیک، نوشته است. او مبدع مجموعه نمایشگاههایی با عنوان «تغییر دیدگاه»[17] شناخته میشود که در سالهای 2010 و 2011 در مونیخ برگزار شد. شالم همچنین نمایشگاه «آیندۀ یک سنت: سنت آینده»[18] در خانۀ هنر مونیخ را مشترکاً اداره کرد و یکی از مدیران پروژۀ بینالمللی «فضا، هنر، پویایی در اوایل عصر جهانی شدن: مدیترانه، آسیای میانه و شبهقارۀ هند 1400ـ1650»[19] بود که تحت حمایت گتی جریان داشت و در حال حاضر پروژههای تحقیقاتی دیگری را تحت عنوان «وقتی طبیعت تبدیل به ایدئولوژی میشود: فلسطین پس از سال 1947»[20] مدیریت میکند. از مهمترین و متأخرترین مقالات شالم میتوان به چند مورد اشاره کرد، از جمله «چه جهان کوچکی: تفسیر آثار هنری در عصر تاریخ هنر جهانی»[21] در سال 2021، که در آن روششناسی ارزشمند نگاه به هستۀ تاریخ هنر جهانی را مطرح میکند، و «موزۀ تغییرپذیر: چرا ما به موزهای دیگر برای هنرهای اسلامی نیاز داریم؟»[22] که در سال 2020 در کتاب «پویایی تصویر»[23] به چاپ رسیده است.
منابع دیگر
سخنرانی دربارۀ «مسئلۀ تصویر در اسلام»:
سخنرانی در موضوع «شهر عینیتیافته: تاریخچههای تصویری برداشتها»:
https://www.youtube.com/watch?v=sh7YcaaxLV0&t=460s
سخنرانی پیرامون «گتوها: سدههای میانه، مدرن و استعاره»:
https://www.youtube.com/watch?v=lX8ZhXgXiu0
سخنرانی درباب «ایدۀ مدیترانه»:
https://www.youtube.com/watch?v=WvpazYBU1ts
سخنرانی در توضیح «اجسام در حرکت در دنیای مدرن اولیه»:
https://www.youtube.com/watch?v=FlDnM2vluXE
سخنرانی در خصوص «سنگهای قیمتی، شایعات و تحقیقات در منطقۀ مدیترانه در دوران مدرن متقدم»:
https://www.youtube.com/watch?v=08v3frPUikY
دفترچۀ راهنما و اطلاعات نمایشگاه «آیندۀ یک سنت: سنت آینده»:
اطلاعات تماس
ایمیل
آکادمیا
https://columbia.academia.edu/AvinoamShalem
لینکداین
https://www.linkedin.com/in/avinoam-shalem-0676aa8a
پینوشت
[1]. (LMU)
[2]. Heidelberg
[3]. Bamberg
[4]. Lucerne
[5]. Jawaharlal Nehru University
[6]. Andrew Mellon
[7]. Getty Research Center
[8]. Islam Christianized (Peter Lang, second ed. 1998)
[9]. The Oliphant (Brill, 2004)
[10]. Facing the Wall: The Palestinian-Israeli Barriers (Walter-König, 2011)
[11]. Facts and Artefacts: Art in the Islamic World. Festschrift for Jens Kröger on his 65th Birthday (Brill, 2007)
[12]. After One Hundred Years: The 1910 Exhibition “Meisterwerke muhammedanischer Kunst” Reconsidered (Brill, 2010)
[13]. Die mittelalterlichen Olifante (Deutscher Verlag für Kunstwissenschaft, Berlin, 2014)
[14]. Constructing the image of Muhammad in Europe (Walter de Gruyter, 2013)
[15]. The Image of Muhammad Between Ideal and Ideology: A Scholarly Investigation (Walter de Gruyter, 2014)
[16]. نگاه خیره یا Gaze مفهومی است که در قرن اخیر ذهن بسیاری از متفکران را به خود جلب کرده است. وارد کردن این بحث به مطالعات هنر اسلامی امری نوآورانه تلقی میشود.
[17].Changing Views
https://www.dieckmann-pr.de/files/projektbilder/changing_views/Changing%20Views%20engl.pdf
[18]. The future of tradition the tradition of future
https://hausderkunst.de/en/explore/exhibition-catalogues/the-future-of-tradition-the-tradition-of-future-2
[19] Art, Space, Mobility in Early ages of globalization
[20]. When nature becomes ideology
https://gradart.williams.edu/scholar-lecture-avinoam-shalem-when-nature-becomes-ideology/
[21] “What a Small World”: Interpreting Works of Art in the Age of Global Art History
[22] The Transformative Museum. Why We Need an Other Museum for the Arts of Islam
[23]. Dynamis of the Image Moving Images in a Global World (Walter de Gruyter, 2020)