سخنرانی پرتره‌نگاری سلطنتی از دریچۀ دوربین در اواخر حکومت قاجار در ایران (۱۲۲۷-۱۳۰۴ ق) 

این مطلب غبار را می‌توانید با دیگران به اشتراک بگذارید:

«ایدۀ پادشاه عادل در هنر و فرهنگ مادی جهان ایرانی»

معرفی سخنرانی‌ها:

روز دوم، ۴ اردیبهشت، سخنرانی سوم:

عنوان سخنرانی: پرتره‌نگاری سلطنتی از دریچۀ دوربین در اواخر حکومت قاجار در ایران (۱۲۲۷-۱۳۰۴ ق) 

این سخنرانی نخستین بررسی عکاسی پرترۀ سلطنتی و تصویرگری پادشاهی در طول انقلاب مشروطۀ ایران است. این موضوع، در مقایسه با نقاشی پرترۀ سلطنتیِ دوره‌های قبل، بسیار کمتر مورد توجه واقع شده است. برای اینکه روند پیشرفت تصویربرداری سلطنتی در این دورۀ مملو از تلاطمات سیاسی بهتر درک شود، پرتره‌نگاری فوتوگرافیک به همراه نمونه‌های چاپی و نقاشی از دورۀ حکومت سه حاکم قاجار، با نگاهی به وقایع اجتماعی و سیاسی آن دوره، مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت: ناصرالدین‌شاه (حک ۱۲۲۷-۱۲۷۵)؛ مظفرالدین‌شاه (حک ۱۲۷۵-۱۲۸۵)؛ محمدعلی‌شاه (حک ۱۲۸۵-۱۲۸۸).

سخنران: میرا کسنیا شوردا

میرا کسنیا شوردا دکترای (۲۰۲۰) خود را از دانشگاه هاروارد دارد و مورخ هنر جهانی مدرن و معاصر، فرهنگ بصری، چاپ و عکاسی است. کتاب او که در حال نوشتنش است با عنوان احتمالی «میان هنر و تبلیغات: عکاسی از انقلاب در ایران مدرن (۱۹۰۵-۱۹۱۱)»، دربارۀ تصویرسازی از انقلاب مشروطۀ ایران است و در آن تاریخ جدیدی از روایت‌های تصویری خشونت سیاسی را، که توسط سه‌گانه تلگراف و چاپخانه و عکاسی به وجود آمده، معرفی می‌کند. او قبلاً در موزۀ هنر هاروارد فعال بوده و در آنجا بخش عکاسی نمایشگاه فناوری‌های تصویر: هنر در ایران قرن نوزدهم را مجموعه‌گردانی کرده است. شوردا دوره‌های تاریخ عکاسی و تاریخ هنر اسلامی و تاریخ هنر آسیای جنوبی را در گروه تاریخ هنر در دانشگاه ادینبرو درس داده و در حال حاضر مشغول گذراندن دوران پسادکتری در مؤسسۀ مطالعات عالی علوم انسانی در دانشگاه ادینبرو است. او یکی از بنیانگذاران مجموعه نشست‌های مجازی تاریخ هنر اسلامی و همچنین مدیر عامل پایگاه خمسین: پایگاه آنلاین تاریخ هنر اسلامی است.
مقالهٔ شوردا با عنوان «پرتره‌نگاری سلطنتی از دریچۀ دوربین در اواخر حکومت قاجار در ایران (۱۲۲۷-۱۳۰۴ ق)» در شمارۀ پنجم نشریۀ مناظر در ۲۰۲۳ منتشر شده است.
۳و ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ | ۲۲و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴
 از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به وقت تهران
جهت ثبت‌نام به وبسایت آکادمی شمسه مراجعه کنید:
Lecture Series: The Idea of the Just Ruler in Persianate Art and Material Culture
Second day, Third Lecture
Title: Visualizing Kingship in a Time of Change: Lens-Based Royal Portraiture During Late Qajar Rule (1848-1925)
Speaker: Mira Xenia Schwerda
Mira Xenia Schwerda holds a PhD (2020) from Harvard University and is a historian of global modern and contemporary art, visual culture, print and photography. Her book manuscript-in-progress, tentatively titled Between Art and Propaganda: Photographing Revolution in Modern Iran (1905-1911), focuses on the imagery of the Iranian Constitutional Revolution and presents a new history of the visual narratives of political violence brought about by the triad of the telegraph, printing press, and photography. She has previously worked at the Harvard Art Museums, where she curated the photography section of the exhibition Technologies of the Image: Art in 19th-Century Iran. Dr. Schwerda has taught courses in the history of photography, Islamic art history, and South Asian art history in the Department of Art History at the University of Edinburgh, and is currently a Getty/ACLS postdoctoral fellow and an honorary fellow at the Institute for Advanced Studies in the Humanities at the University of Edinburgh. She is the co-founder of the Virtual Islamic Art History Seminar Series as well as the managing director of Khamseen: Islamic Art History Online.