سخنرانی راهبردهای هنری حاکمان ایرانی در مشروعیت بخشیدن به فرمانروایی (۱۱۰۱-۱۱۲۹ ق)

این مطلب غبار را می‌توانید با دیگران به اشتراک بگذارید:

«ایدۀ پادشاه عادل در هنر و فرهنگ مادی جهان ایرانی»

معرفی سخنرانی‌ها:

روز دوم، ۴ اردیبهشت، سخنرانی اول:

راهبردهای هنری حاکمان ایرانی در مشروعیت بخشیدن به فرمانروایی (۱۱۰۱-۱۱۲۹ ق)

نادرشاه و جانشینانش که تبار ریشه‌داری در ایران نداشتند و به حکومت سلسلۀ ریشه‌دار صفوی در ایران پایان دادند، در مشروعیت بخشیدن به حکومت خود با چالشی دلهره‌آور مواجه شدند. موضوع این سخنرانی تلاش افشاریان برای مشروعیت‌ بخشی به حکومتشان، به کمک هنر و معماری و فرهنگ مادی است؛ چنانکه کاخ‌ها و تشریفات و اختیار کردن آداب و رسوم صفویان ساخت‌وساز و مرمت بناهای مذهبی را تبدیل به ابزارهای قدرتمندی برای تثبیت حق حاکمیت خود در اذهان مردم و در صحنۀ جهانی کردند.

سخنران: ملیزاند بیزوار

ملیزاند بیزوار، از دانش‌آموختگان مدرسۀ لوور، ابتدا به فنون و تاریخ کاشی‌های قاجار علاقه نشان داد. در سال ۲۰۲۰ از رسالۀ دکترای خود با عنوان «تیشه و بلبل. تولیدات هنری ایران پس از سقوط اصفهان» زیر نظر ایو پورتر در دانشگاه اکس مارسی دفاع کرد. او در این رساله سرشماری‌ای از بناهای تاریخی و نسخ‌خطی نفیس و صنایع دستی را پیش می‌نهد که قدمتشان به دوران افغان‌ها و افشاریه می‌رسد و دربارۀ مفهومِ دوران از دریچۀ تاریخ هنر اسلامی طرح پرسش می‌کند. او، که در حال حاضر در کتابخانۀ ملی فرانسه مشغول به کار است، تاریخ هنرهای اسلامی را در مدرسۀ لوور و موسسۀ ملی زبان‌ها و تمدن‌های شرقی در پاریس درس می‌دهد. تحقیقات او بر هنر ایران در اواخر دورۀ مدرن (قرون ۱۱-۱۳ ق) متمرکز است.
مقالهٔ بیزوار با عنوان «راهبردهای هنری حاکمان ایرانی در مشروعیت بخشیدن به فرمانروایی (۱۱۰۱-۱۱۲۹ ق)» در شمارۀ پنجم نشریۀ مناظر در ۲۰۲۳ منتشر شده است.
۳و ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ | ۲۲و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴
 از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به وقت تهران
جهت ثبت‌نام به وبسایت آکادمی شمسه مراجعه کنید:
Lecture Series: The Idea of the Just Ruler in Persianate Art and Material Culture
Second day, First Lecture
Title: De la poudre aux yeux : Les stratégies artistiques de légitimation des souverains d’Iran (1722-1750)
 Speaker: Mélisande Bizoirre
A graduate of the École du Louvre, Mélisande Bizoirre first took an interest in the techniques and history of Qajar tiles. In 2020 she defended her doctoral thesis entitled “The Axe and the Nightingale. Artistic productions in Iran after the fall of Isfahan (1135/1722-1163/1750)” under the supervision of Yves Porter (Aix-Marseille University/ LA3M). Her dissertation proposes a census of monuments, ornamented manuscripts, and artifacts dating back to the Afghan and Afsharid eras and questions the notion of the period in through the lens of Islamic art history. Currently working at the French National Library, she teaches the history of Islamic arts at theÉcole du Louvre and the Institut National des Langues ET Civilisations Orientales (INALCO) in Paris. Her research focuses on Iranian art during the late modern period (17th-19th centuries).