Previous slide
Next slide

رویــــــــــــــدادها

مــــــــــــــــــــــــــــرور

آخرین نوشته‌ها

تصاویر بی‌نظیر: نقاشی ایرانی و سرچشمه‌های آن؛ النور سیمز

تصاویربی‌نظیر: نقاشی ایرانی و سرچشمه‌های آن، النور سیمز نقاشی ایرانی در فضای پژوهشیِ دهه‌های اخیر، با انتشار بی‌شمار مقاله و تک‌نگاری و مطالعۀ تاریخی و سلسله نمایشگاه‌ها و نیز نمایش مجموعه‌های عمومی و خصوصی، توجه بی‌سابقه‌ای را به خود جلب کرده است[1]. کتاب مصور تصاویر بی‌نظیر از النور سیمز یکی از متأخرترین کارهایی است که به این بدنۀ دانشیِ تأثیرگذار افزوده شده است. این کتاب با بلندپروازی، چه در گسترۀ جغرافیایی و چه زمانی، در جستجوی مسیر رشد و تکوینِ

مشق تاریخ هنر اسلامی؛ اولگ گرابار

مشق تاریخ هنر اسلامی اولگ گرابار مشق تاریخ هنر اسلامی[1] عنوان کتابی است برگرفته از مصاحبۀ ریچارد کاندیدا اسمیت[2] با اولگ گرابار در سال 1998 و 1999، که در سال 2000 در مؤسسۀ تحقیقاتی گتی[3] منتشر شده است. در این گفتگوها گرابار به شرح زندگی و دیدگاهش درباب مطالعات هنر اسلامی می‌پردازد که در این جستار به نکات مهم آن پرداخته می‌شود. اولگ گرابار متولد سال 1929در استراسبورگ فرانسه بوده است، اما در این مصاحبه، به تبار روسی و ریشۀ

آخرین نوشته‌ها

النور سیمز

النور سیمز Eleanor Sims «گروه اندکی از نقاشی‌های رنگ روغن در اندازۀ تقریباً واقعی، که به نیمۀ دوم قرن یازدهم (هفدهم میلادی) بازمی‌گردد، همچنان پرسش‌هایی را در ارتباط با مسئلۀ معنا و تفسیر این آثار و نیات و هدف هنرمند در تولید این آثار مطرح می‌کند. این تصاویر مردان و زنانی را نشان می‌دهد که لباس‌های ایرانی بر تن دارند اما در محیط‌های اروپایی با مجموعه‌ای از کالاهای مجلل اروپایی ایستاده‌اند؛ تصاویری که در نگاه اول به‌شدت ناهماهنگ و آشفته

مارگارت گریوز

مارگارت گریوز Margaret Graves از پژوهشگران معاصر در عرصۀ مطالعات تاریخ هنر اسلامی، پرفسور مارگارت گریوز[1]، دانشیار پیشین گروه تاریخ هنر و معماری دانشگاه ایندیانا بلومینگتون[2] است و از سال 2023 در گروه تاریخ هنر و معماری دانشگاه براون مشغول به کار است. حیطۀ مطالعاتی وی شامل هنرهای تجسمی، فرهنگ بصری و معماری اسلامی در قرون میانه، هنر و صنعت در جهان اسلام، شرق‌شناسی و تاریخ‌نگاری هنر اسلامی است. گریوز در سال 2010 از دانشگاه ادینبرو در رشتۀ تاریخ هنر

نسخه پــژوهی

آخرین نوشته‌ها

دیوان حافظ نسخۀ Or.14139 کتابخانۀ بریتانیا

دیوان حافظ نسخۀ Or.14139 کتابخانۀ بریتانیا نسخه‌ای پیموده‌راه از خراسان تا به هند بر اساس یادداشت شاه جهان (1037 ق/ 1628 م) این نسخه از دیوان حافظ به خط سلطان علی مشهدی در 876 هجری (72ـ1471 م) در هرات یا مشهد نوشته شده است (برگ 1 رو). هرچند انجامۀ این نسخه کنده شده، اما بعید است که شاه جهان اشتباه کرده باشد یا بخواهد دربارۀ گنجینۀ کتابخانۀ خود غلو کند. این نسخه 117 برگ و 232 صفحه متن دارد. در هر صفحه، 13

 نگاهی به ویژگی‌های تاریخی ـ هنری نسخۀ مثنوی معنوی (4938) محفوظ در کتابخانۀ آستان قدس رضوی

 نگاهی به ویژگی‌های تاریخی ـ هنری نسخۀ مثنوی معنوی (4938) محفوظ در کتابخانۀ آستان قدس رضوی مقدمه اگرچه شهرت کتابخانۀ آستان قدس رضوی مشهد به نسخه‌های نفیس قرآنی است، در این مجموعه شمار معتنابهی از نسخه‌های ادبی و دواوین شعر فارسی نیز نگهداری می‌شود. برخی از این نُسخ، به سبب آنکه وجهی از ابعاد پنهان‌ هنرهای کتاب‌آرایی مانند نگارگری، خوش‌نویسی، تذهیب را می‌نمایاند، درخور اهمیت‌ است. مثنوی معنوی، اثر جلال‌الدین محمد بن محمد بلخی مشهور به مولانا (604ـ672 ق)، از مهم‌ترین متون ادبیات

آخرین نوشته‌ها

چو گلزار ارم از بهر خوبان: قاضی میراحمد منشی قمی‌ و گلستان هنر

چو گلزار ارم از بهر خوبان: قاضی میراحمد منشی قمی‌ و گلستان هنر بدون تردید گلستان هنر از مهم‌ترین و شناخته شده‌‌ترین منابع تاریخ‌نگاری هنر ایران است. نویسندهٔ فاضل آن قاضی میراحمد بن شرف الدین حسین منشی قمی است که در ۹۵۳ هجری در قم متولد شد. بنا بر زندگینامهٔ خودنوشتِ قاضی احمد در خلاصة التواریخ، پدرش در آغاز منشی سام میرزا در هرات بود و در ۹۶۴ به وزارت ابراهیم میرزا حاکم خراسان منصوب شد. آغاز حکومت ابراهیم میرزا

مروری بر مجلۀ نامۀ بهارستان 6

مروری بر مجلۀ نامۀ بهارستان 6 1. دیباچۀ قطب‌الدین محمد قصّه‌خوان بر مرقّع شاه طهماسب سِکی، یوشیفوسا[1] این دیباچه، که در سال 969 قمری نگاشته شده است، اهمیت فراوانی در تاریخ کتاب‌آرایی دورۀ صفوی دارد و الگویی برای مرقّعات دوره‌های بعد از خود بوده است. سکی در این مقاله چاپ‌های مختلف این متن را با یکدیگر مقایسه کرده و با قدیمی‌ترین نسخۀ باقی‌مانده از آن مقابله و موارد اختلاف را بیان کرده است. همچنین مقایسه‌ای میان اشعار عبدی بیگ شیرازی

موزه پــژوهی

آخرین نوشته‌ها

موزه بدون مرز

موزۀ بدون مرز، آیندۀ موزه‌ها؟ «موزۀ بدون مرز»[1]  پروژه‌ای است که از سال ۱۹۹۵ با هدف فراهم آوردن پایگاه داده‌ای جامع از آثار هنری و تاریخی کشورهای حوزۀ مدیترانه آغاز شد[2]. با همکاری چهارده کشور اروپایی و آفریقایی و خاورمیانه‌ای مجاور دریای مدیترانه و مورخان هنر و مجموعه‌گردان‌های برجسته، «موزۀ بدون مرز» با پشت سر گذاشتن محدودیت‌های جغرافیایی و سیاسی تا کنون موفق به دسته‌بندی و مطالعه و فهرست‌نویسی بیش از ۵۰۰۰ شئ و انتشار مدخل‌های محققانۀ متعددی شده است

بازگردانی اشیاء به وطن: محک اخلاقی مجموعه‌داری

بازگردانی اشیاء به وطن: محک اخلاقی مجموعه‌داری   بازگردانی داوطلبانۀ اشیاء فرهنگی به وطن[1] یکی از مباحث داغ و جدی موزه‌پژوهی است که ابعاد گستردۀ حقوقی و اخلاقی‌اش آن را تبدیل به یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل روز برای فعالان حوزه‌های مختلف فرهنگی در دنیا کرده است. پویش بازگردانی اشیاء به وطن بر این باور بنا شده که بخش بزرگی از اشیاء موجود در موزه‌های اروپا و آمریکای شمالی از طرق نامشروع و غیراخلاقی نظیر غارت و قاچاق و کاوش‌های غیرمجاز

آخرین نوشته‌ها

شاهکارهای هنر محمدی

شاهکارهای هنر محمدی نمایشگاه «شاهکارهای هنر محمدی[1]»، که در سال ۱۹۱۰ در شهر مونیخ برگزار شد، نه تنها مهم‌ترین و جامع‌ترین نمایشگاه آثار هنر اسلامی در اروپا تا آن زمان بود، بلکه با گذشت بیش از یک قرن همچنان آن را رویدادی یاد می‌کنند که تأثیرات بسزایی در شکل‌گیری درک و دریافت امروزی از هنر اسلامی و همچنین جریان هنر مدرن در اروپا داشت. پیشنهاد اولیۀ این نمایشگاه را شاهزادۀ باواریا مطرح کرد که به دنبال فضایی برای نمایش دادن

جامه پوشاندن به قامت امپراتوری

جامه پوشاندن به قامت امپراتوری: منسوجات صفوی در موزۀ هنر اسلامی  Fashioning an Empire: Safavid Textiles from the Museum of Islamic Art با شنیدن واژۀ فشن چه به ذهنتان متبادر می‌شود؟ ممکن است به یکی از بارزترین مظاهر فرهنگ بصری فکر کنید که همواره دستخوش درگونی است و یا ممکن است به این بیندیشید که راهی است برای بیان بصری، ذوق هنری و جایگاه اجتماعی. شاید فشن را در رابطه‌ای تنگاتنگ با تکنولوژی و ابزارهای تولید ببیندید و یااینکه به