هنر در مقام تصویر شاه؛ توصیف هنرها در نامه‌ای شاهانه از دربار صفوی

سخنرانی هنر در مقام تصویر شاه؛ توصیف هنرها در نامه‌ای شاهانه از دربار صفوی

این مطلب غبار را می‌توانید با دیگران به اشتراک بگذارید:

نشست دوروزۀ «ایدۀ پادشاه عادل در هنر و فرهنگ مادی جهان ایرانی»

 معرفی سخنرانی‌ها:

روز اول، ۳ اردیبهشت، سخنرانی سوم:

عنوان سخنرانی: هنر در مقام تصویر شاه؛ توصیف هنرها در نامه‌ای شاهانه از دربار صفوی

در سال ۹۷۳ ق، پس از مرگ سلطان سلیمان، شاه طهماسب به سلطان سلیم دوم پیام تسلیت و تبریکی فرستاد، همراه با هدایایی متعدد و از جمله یک نامه. هدفِ نویسندگان این نامه، نشان دادن پادشاه آرمانی و ویژگی‌های برجستۀ او بود که توجه به هنر و حمایت از آن از جمله این ویژگی‌ها قلمداد می‌شد. نویسندگان نامه همچنین جزئیات کاخ و باغ و هدایای هنری پادشاه صفوی را برای برجسته کردن ارتباط آن‌ها با تصویر آرمانی شاه شرح داده بودند. سخنران این بخش بر اهمیت این نامه در مطالعات تاریخ هنر تمرکز دارد و آن رسانه‌ای ادبی و هنری می‌شمرد و لفاظی‌های پیچیدۀ آن را ابزاری برای نمایش اقتدار سلطنتی می‌داند و نشان می‌دهد که چگونه هنر قدرت سلطنتی را در حوزه‌های عمومی و سیاسی منعکس می‌کند.

سخنران: امیر مازیار

امیر مازیار دارای مدرک دکترای فلسفۀ هنر و استادیار دانشگاه هنر تهران است. او نویسندۀ معرفت‌شناسی در فلسفۀ اسلامی (۱۳۹۶) و رویا، استعاره و زبان دین (متن دینی چون متن هنری) (۱۴۰۰) است. از وی مقالات متعددی در زمینۀ تاریخ هنر اسلامی منتشر شده است، از جمله: «نوشهر صفوی؛ ایده‌ها و روندهای تاریخی در ساخت اصفهان عباسی » (۲۰۱۹)، «جایگاه تفریح و تفرج در کالبد و حیات شهری اصفهان عباسی»(در همکاری با ن. لاری) (۲۰۲۲) و «هنر در مقام تصویر شاه؛ توصیف هنرها در نامه‌ای ‌شاهانه از دربار صفوی» که در شماره پنجم نشریۀ مناظر در ۲۰۲۳ منتشر شده است.
۳و ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ | ۲۲و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴
 از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به وقت تهران
جهت ثبت‌نام به وبسایت آکادمی شمسه مراجعه کنید:
___
Lecture Series: The Idea of the Just Ruler in Persianate Art and Material Culture
First day, Third Lecture
Title: Art as an Image of The Shah: Art, Rhetoric, and Power in Shah Tahmasp’s Letter to Sultan Selim II
Speaker: Amir Maziar
Amir Maziar holds a PhD in Philosophy of Art and is an Assistant Professor at the Tehran University of Art. He is the author of Epistemology in Islamic Philosophy (2017) and Dream, Metaphor and the Religious Language: Sacred Text as Artistic Text (2021). He published several articles on the history of Islamic art, such as: “New Safavid City, Historical Ideas and trends in the Construction of Abbasi Isfahan” (2019) and “The Place of leisure and Recreation in the Urban Structure of Safavid Isfahan” (2022) (in collaboration with N. Lari).